Hoe eenvoudig je SEO verbeteren?

Marketing

Het belang van een SEO-vriendelijke website is algemeen gekend. Search Engine Optimisation zorgt ervoor dat jouw website hoger staat in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google of Bing. En wie hoger staat, krijgt vaker bezoekers op z’n site. Klinkt goed, toch?  Maar hoe begin je daar nu aan? 

Het zoekwoordenonderzoek

Vooraleer er gewerkt kan worden op de eigenlijke optimalisatie van de website, is het belangrijk de woorden te identificeren waarop je wil teruggevonden worden in zoekresultaten. Als je optimaliseert voor een ‘slecht’ zoekwoord, zal het resultaat ook slecht zijn. Je kan dus maar beter voldoende aandacht spenderen aan het vinden van de gepaste keywords of al jouw moeite is zo meteen voor niets geweest. 

In deze reeks artikels gaan we niet dieper in op het zoekwoordenonderzoek an sich maar willen we vooral focussen op de stappen die daarna volgen. In het algemeen is het goed om te onthouden dat, bij het selecteren van de zoekwoorden, het niet volstaat om simpelweg woorden te nemen die nauw aansluiten bij je dienstverlening, bedrijfsstrategie, waarden, visie en andere onderwerpen die belangrijk zijn voor je business en doelgroep. Dat is uiteraard een prima begin maar voor een optimaal resultaat moet je nog een stapje verder gaan.  Waar wordt veel op gezocht? Welke zoekwoorden hebben momenteel weinig concurrentie? Met welke zoekwoorden is er vermoedelijk veel conversie te bereiken?

Tools voor zoekwoordenonderzoek

  • Met Ubersuggest kan je je website helemaal laten analyseren. Zo geeft deze tool aan welke sleutelwoorden je al hebt en welke je best nog kan toevoegen. 
  • Moz Pro heeft een optimalisatie tool om je pagina en sleutelwoorden te analyseren en te verbeteren.
  • De derde tool die wij graag gebruiken gaat aan keyword research doen is Semrush. Deze tool geeft ook suggesties over andere factoren van SEO.
  • De Google Keyword Planner, die onderdeel is van Google AdWords, gaat je ook helpen met het analyseren van je zoekwoorden en is iets meer gericht op de overschakeling naar een marketingcampagne via AdWords.
  • KeywordTool.io is een goed alternatief voor bovenstaande tools en is bovendien nog eens gratis ook. 
  • Ahrefs: De testversie van Ahrefs geeft je 7 dagen gratis toegang tot deze tool. Praktisch, want je kan een kijkje gaan nemen naar welke keywords je concurrentie gebruikt.

Aan de slag met LUMPS

Eens de zoekwoorden bepaald zijn, is het tijd om er mee aan de slag te gaan. Bij Oak Street gebruiken we het LUMPS principe waarbij we focussen op Links, URL, Metatags, Paragrafen, Pagespeed en Sitemaps om ervoor te zorgen dat jouw SEO score stijgt en jouw website hoger verschijnt in de zoekresultaten. Dit ezelsbruggetje werd geïntroduceerd door Dennis Goedegebuure, SEO manager bij eBay. ­­

  • Links: hoe interne of externe links je ranking beïnvloeden
  • Urls: meer dan enkel een keuze tussen  .be of .com
  • Metatags: hoe kan je beïnvloeden hoe je pagina verschijnt in de zoekresultaten? 
  • Paragrafen: het belang van een goed gestructureerde tekst
  • Pagespeed: trage sites worden afgestraft
  • Sitemap: of hoe je Google kan laten weten welke pagina's te indexeren

Het principe van LUMPS is reeds lang in gebruik, toch merken we dat deze principes nog steeds gelden om hoog te scoren voor zoekmachines. In de volgende weken zullen we dieper ingaan op elk deel van het LUMPS-principe.