Hoe eenvoudig je SEO verbeteren? Dankzij paragrafen en sitemaps! (deel 4/4)

Marketing

Enkele weken geleden schreven we een SEO artikel over het belang van het LUMPS principe. Doordacht omgaan met Links, URLs, Metatags, Paragrafen / pagina snelheid en Sitemaps zorgen er namelijk voor dat jouw SEO score stijgt en dat je hoger verschijnt in de zoekresultaten. Vandaag gaan we dieper in op de invloed van Paragrafen en Sitemaps. Én we vertellen je ook hoe je dat concreet doet. 

Paragrafen voor een betere SEO score

Tot hiertoe hebben we gesproken over Links, URLs en metatags van een specifieke pagina maar nog niet echt over de tekst op die pagina. En ook daarbij zijn er heel wat mogelijkheden om je website SEO-geoptimaliseerd te krijgen. Een tekst is telkens opgebouwd uit een aantal onderdelen om je pagina te optimaliseren. Zo kan elke pagina best bestaan uit een aantal paragrafen, die voorzien zijn van titels en subtitels. Doorheen deze paragrafen en titels verwerk je dan nog eens gericht een aantal keywoorden. Dat zijn belangrijke woorden die aangeven waarover je tekst gaat en waarop gezocht zal worden door jouw website-bezoekers. 


Gebruik liever niet 1 grote titel voor je hele tekst. Maar gebruik ook een aantal tussentitels, waarbij je werkt met verschillende titel-niveaus (H1, H2, H3,...). Waarom is het zo belangrijk om met titels van verschillende niveaus te werken? Omdat zoekmachines de sleutelwoorden die vervat zitten in je titels belangrijker zal vinden dan de sleutelwoorden die verwerkt zitten in je 'platte' tekst. Overdrijf echter niet met deze titels, want Google zal je afstraffen als je teksten hierdoor minder leesbaar worden. 


Pagina snelheid

Zoekmachines belonen pagina's met een snelle laadtijd. Concreet vergelijkt Google jouw pagina met die van de concurrentie in jouw segment, voor een bepaald land, toestel en netwerk. Snelle pagina's krijgen een hogere SEO score, trage pagina's verliezen punten. Hoewel je niet alle criteria van snelheid kan beïnvloeden, zijn er wel degelijk elementen die je zelf in de hand hebt:

  • Vermijd grote afbeeldingen: afbeeldingen die te zwaar zijn zullen de laadtijd van de pagina negatief beïnvloeden. 
  • Zorg voor een 'light design': teveel animaties en speciale effecten verzwaren de pagina. Keep it simple!
  • Kies voor developers die jouw website HTML en CSS efficiënt opbouwen om de snelheid te optimaliseren.
  • ...

Sitemaps & robot.txt

Tot slot is er nog het topic van de sitemap. Vooraleer een pagina kan verschijnen in de zoekresultaten moet de zoekmachine eerst die pagina in kaart gebracht hebben, lees: weten dat die bestaat. Zoekmachines zoals Google en Bing doen dit door de pagina’s op je website te scannen (‘crawlen’). Om het werk te vergemakkelijken, kan je zelf aan de zoekmachine een sitemap of index doorgeven met een oplijsting van al je pagina's. Doe je dat niet, dan zal Google je website zelf in kaart brengen aan de hand van je interne links. Nadeel is dat je niet zeker weet dat alle pagina's geïndexeerd worden en wanneer. 

Als je bovendien zelf in de hand wil hebben op welke pagina's Google moet focussen, dan kan je dat door te werken met een "robot.txt" file. Hierin geef je "no-follow" links en "no-index" links mee. Dat eerste zorgt dat Google je link niet volgt, deze pagina heeft dus geen SEO score. De laatste zorgt dat Google de pagina niet opneemt in de index. In dit geval heeft de link wel nog een SEO waarde. Dit is bijvoorbeeld handig bij een adminpagina waar je moet op inloggen om de content te zien. Deze hoeft niet zichbaar te zijn voor Google, want slecht een beperkt aantal mensen zullen hiervan de content kunnen zien, maar in je SEO score mag die zeker meetellen. 

Bij Oak Street zorgen we voor alle tools om paragrafen SEO proof op te maken, bouwen we efficiënt ladende pagina's, en zorgen we voor sitemaps en een robot.txt waar nodig.

Op zoek naar een SEO proof webapplicatie?