De kracht van Marketing automation

Marketing

In een wereld van overdaad is het meer dan ooit belangrijk om hoog in te zetten op alles wat kan zorgen voor een gepaste interactie met elke klant. Dit is zo bij verkoop in B2C maar zeker ook in B2B waar het koopproces vaak langer en complexer is. Een goede verkoper is in staat om op het juiste moment, de juiste informatie en incentives aan te reiken aan zijn/haar (potentiële) klanten. Door het toenemend belang van online verkoop staan marketeers onder druk om hetzelfde te realiseren op een digitale manier.

Wat is marketing automation?

Door op het juiste moment, de juiste informatie te tonen aan jouw doelgroep, neem je de koper als het ware mee door de sales funnel richting conversie. Dit vertalen naar de online wereld vereist dat je manieren moet vinden om te identificeren waar bezoekers zich exact bevinden in het proces en hen vervolgens de geschikte informatie tonen.

Marketing automation laat toe om juist dat op een automatische en gesofisticeerde manier te doen. Dit gebeurt door het opstellen van automation workflows:

  • Elke workflow start met het bepalen van een trigger. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is het downloaden van een white paper. In het algemeen laten triggers toe om te bepalen waar iemand zich bevindt in de sales funnel en waar hij naar op zoek is.
  • Vervolgens zal de workflow dan 1 of meerdere vooraf geprogrammeerde acties teweeg brengen. Vaak gaat het over het automatiseren van het versturen van emails. Marketing automation kan echter ook zaken automatiseren zoals het personaliseren van die emails en de content op de website, het updaten van CRM data,...

Het grote voordeel van dit digitale proces is dat je heel precieze data kan bijhouden over het succes ervan. Dat laat toe om bestaande flows aan te passen of te vervangen waar nodig en nieuwe flows met meer kennis van zaken uit te tekenen.

Marketing automation in de praktijk

Iedere organisatie dient voor zichzelf de meest relevante workflows te bepalen. Hieronder alvast enkele gangbare voorbeelden:

  • Lead nurturing

Wanneer een bezoeker een bepaald document download op de site of een aantal specifieke pagina’s bezoekt, kan dit een trigger zijn om automatisch bijkomende informatie te versturen per email of de content op de site aan te passen aan zijn specifieke interesse.

Bijvoorbeeld: Een bezoeker leest een artikel rond het aanleggen van vijvers en download de catalogus onderaan het artikel. Dit triggert automatisch een email met tips & tricks rond het aanleggen van vijvers en bij het volgende sitebezoek staat er bovenaan de site meteen ook een actie voor korting op vijverartikelen.

  • Inactieve leads terug activeren

De vaststelling dat een bezoeker die vroeger actief was maar dat al een tijdje niet meer is, kan automatisch een proces in gang zetten waarbij er een email verstuurd wordt met een exclusieve aanbieding of korting. 

  • Abandoned shopping cart

Dit is een zeer gekend voorbeeld in de e-shop context. Bezoekers die items in hun winkelmandje leggen maar hun aankoop niet afronden, ontvangen automatisch een email om hen te herinneren aan deze artikelen, hen korting te geven of om feedback te capteren over waarom ze de aankoop niet afronden.

  • Cross-sell na aankoop

Na het aankopen van een specifiek product kan er via marketing automation een flow in gang gezet worden die gerelateerde producten in de verf zet.

Bijvoorbeeld: Bezoeker koopt een printer. Er zal vervolgens een email verstuurd worden waarin bijpassende inktpatronen aanbevolen worden. Koopt de klant deze inktpatronen, dan zal hij dankzij marketing automation bovendien ook op regelmatige basis automatisch een bericht ontvangen om zijn inktpatroon te vervangen.

  • Dienst na verkoop

Dankzij marketing automation kan ook de dienst na verkoop geoptimaliseerd worden. Zo kan er bijvoorbeeld na aankoop meteen een email volgen met nuttige links naar gebruikersvideos, relevante documentatie, contactgegevens,...

  • Automatische mailings bij training of event

Wanneer bezoekers inschrijven op een event, workshop of training, kunnen er automatisch op het juiste moment emails verstuurd worden ter bevestiging, herinnering of om praktische info aan te reiken of te vragen. Na het event, kan er ook automatisch een bedankt email verstuurd worden met relevante documentatie en de vraag naar feedback.

Marketing automation in Kentico

Er zijn heel wat systemen op de markt waarmee je marketing automation kunt toepassen. Zelf bouwen wij vaak websites in Kentico, een all-in-one systeem dat naast content management ook een hele reeks  Marketing en E-commerce functionaliteiten bevat. Je kan er dus ook marketing automation flows mee instellen.

   1. Je bepaalt de trigger:

Kentico bevat reeds een groot aantal pre-gedefinieerde en eenvoudig in te stellen triggers.

Marketing Automation Kentico - trigger

    2. Je stelt de workflow in:

Dit kan aan de hand van een eenvoudig drag & drop module met een ruime keuze aan acties en stappen

Marketing automation Kentico - workflow

   3. Je volgt op hoe succesvol een marketing flow is dankzij de beschikbare rapportering.


Marketing automation wordt bovendien nog krachtiger als het ingezet wordt samen met content personalisatie, personas, contact management, lead scoring, ... Al deze functionaliteiten bestaan ook in Kentico en maken het daardoor een zeer krachtige tool. Het kan echter ook overweldigend zijn om correct aan de slag te gaan met al deze opties. Begin daarom klein en laat vervolgens het geheel verder evolueren. Neem eventueel een expert onder de arm.