Hoe eenvoudig je SEO verbeteren? Met de juiste links! (deel 2/4)

Marketing

Enkele weken geleden schreven we een eerste artikel rond SEO. Daarin spraken we over het belang van het LUMPS principe: Links, URLs, Metatags, Paragrafen / pagina snelheid en Sitemaps. Met deze 5 zaken ga je best doordacht aan de slag, want ze hebben een grote invloed op je SEO-score en bijgevolg ook op je ranking in de zoekresultaten. Maar wat moet je er precies mee doen? Concrete en hands-on tips zorgen ervoor dat je je interne en externe links alvast helemaal op orde hebt. 

Een link wordt in de Van Dale omschreven als een mogelijkheid om met één keer klikken naar een andere locatie te gaan. Zelf spiltsen we links graag op in interne en externe links. 

Als andere websites doorlinken naar jouw webpagina’s is dit goed voor je SEO-score. Via Google Search Console kan je ontdekken welke sites er allemaal linken naar jouw website.

Welke websites linken naar jouw website?

Het komt er echter op aan om kwalitatieve links op te bouwen. Jouw betrouwbaarheid (en SEO-score) gaan namelijk nog meer omhoog als de websites die doorlinken naar jouw website door Google als heel betrouwbaar beschouwd worden. Hoe belangrijker de website is die naar jou doorlinkt, hoe hoger de waarde van de link. Een eenvoudige tool om de externe link waarde van een website te bekijken is mozbar-chrome extension. Oak Street heeft na een jaar tijd een Domain Authority (DA)-score kunnen opbouwen van 12. Voor Bloovi is die bijvoorbeeld 48.

Een strategie die vaak gebruikt wordt om externe links te verhogen is om een behoorlijk lijvig blog artikel te schrijven over een bepaald onderwerp. Kleinere delen van de tekst worden dan gepubliceerd op community platformen zoals LinkedIn, Medium, Bloovi, ... met telkens een link naar het originele artikel erbij. 

Op dit moment zetten we bij Oak Street eerder beperkt in op external linking. Dit is een strategische keuze op basis van twee bevindingen die we vandaag merken. Enerzijds vraagt het heel veel aandacht en tijd. Anderzijds blijkt uit onze ervaring dat je ook met een beperkt aantal externe linkst bovenaan in de zoekresultaten kan komen. Dit natuurlijk op voorwaarde dat je wel voldoende aandacht spendeert aan andere zaken zoals zoekwoorden, paragrafen, degelijke content,...

Naast externe linking, hebben interne links ook een grote invloed op je SEO-score. Het grote voordeel hieraan is dat je deze volledig zelf onder controle hebt. Maar hoe werkt dat dan die interne links? Zoekmachines, zoals Google, gaan een hogere waarde toekennen aan pagina's als daar meer interne links naar doorverwijzen. Via dezelfde Google Search Console kan je zien waar je interne links juist liggen. 

Interne linking verbeteren doe je bijvoorbeeld door links toe te voegen aan je menu-balk of de footer. Deze zijn zichbaar op elke pagina en dus de ideale manier op heel eenvoudig het aantal links naar één pagina te vermenigvuldigen. Een andere quick-win is bijvoorbeeld om na een blog-artikel een sectie toe te voegen met gerelateerde artikels, laatst toegevoegde artikels of artikels over hetzelfde onderwerp. Bij vele CMS-systemen kan dit automatisch worden ingesteld. 

Net als bij externe linking, is ook bij interne links de kwaliteit van een link belangrijk. De meer kwalitatieve links zijn deze die terug te vinden zijn in artikels. Overdrijf niet want teveel links haalt de kwaliteit van je artikel onderuit. 

Als je deze tips goed toepast, zal je niet alleen zien dat dit je interne linking en dus je SEO-score verbetert, maar zal je ook een verbetering ondervinden op het vlak van gebruiksvriendelijkheid.

Het belang van de linktekst

Naast het leggen van links, kies je best je link-teksten ook zorgvuldig uit. Waar mogelijk natuurlijk! Google houdt namelijk bij welke sleutelwoorden voorkomen in de linktekst en houdt hiermee rekening bij het bepalen van de SEO-score. Daarom raden wij de bezoekers nooit aan op hier te klikken, maar wel om meer te weten te komen over Oak Street - web agency. Deze link vertelt namelijk veel meer dan het woord 'hier'. 

Wederom kan je via Google Search Console raadplegen welke linkteksten gebruikt worden op jouw site:

Voldoende aandacht spenderen aan links zal dus zeker helpen om jouw SEO-score te verbeteren. Hou onze blog zeker in de gaten voor het vervolg artikel rond hoe URLs jou SEO-score beïnvloeden!