Hoe eenvoudig je SEO verbeteren? Met duidelijke URL's & Metatags! (deel 3/4)

Marketing

Enkele weken geleden schreven we een eerste artikel rond SEO. Daarin spraken we over het belang van het LUMPS principe: Links, URLs, Metatags, Paragrafen / pagina snelheid en Sitemaps. Met deze 5 zaken ga je best doordacht aan de slag, want ze hebben een grote invloed op je SEO-score en bijgevolg ook op je ranking in de zoekresultaten. Over goed doorlinken kon je al veel bijleren in het tweede artikel rond SEO. Deze week deelt Janiek zijn expertise rond URLs en Metadata. Ook jouw SEO kan met deze kleine aanpassingen pijlsnel stijgen! 

SEO boost dankzij goede URLs

Het belang van keywoorden in de url

Keywords of keywoorden laten terugkomen in je URL is een must. Op deze manier weet Google snel en duidelijk waarover je pagina gaat en zal die pagina beter vindbaar zijn. Daarnaast plaats je de meest relevante keywoorden best aan het begin van je URL, want deze woorden lijken voor Google het belangrijkste. Zo zal je ook weer sneller gevonden worden. Daarom vermijd je dus best niet-relevante woorden en houd je je URL dus best zo kort en leesbaar mogelijk.

Kijk maar eens goed naar de URL van onderstaande blog:

In bovenstaand voorbeeld is 'article' een niet relevant woord, daarom is dit tweede voorbeeld dus beter:

Een duidelijke structuur in je URL wijst bovendien vaak ook op een simpele structuur van je site wat ook positief is voor je SEO score. Meer daarover lees je binnenkort in het laatste artikel van deze reeks rond SEO.

Het belang van url-extensies en lokalisatie

Zoekwoorden in de url zijn ongetwijfeld het belangrijkste in de url. Kijk maar naar onze vrienden van UXmen die daar zelfs hun naam hebben op aangepast. Echter wordt er door klanten vaak veel tijd gestoken in de keuze tussen een '.com' of een '.be' extensie. Het belang hiervan is gelijkaardig aan de taal in de url. Wij hebben 'nl' of 'en' staan in de url i.p.v. 'nl-be' of 'en-us'. In het eerste geval zullen we de Nederlandse taal targetten, in het tweede geval zullen in Nederland in vergelijking minder hoog scoren, maar in België meer. 

Besluit: gebruik de extensie die het meest van toepassing is op je doelgroep. Heb je enkel klanten uit Gent, dan zal een '.gent'-domeinnaam je geen windeieren leggen, ben je meer internationaal actief, dan is een extensie die in andere landen ook gebruikt wordt aangewezen.

Metatags: voor pagina's, afbeeldingen & video's

Meta-titels en meta-beschrijvingen voor pagina’s

Metatags hebben als doel om informatie te delen over de inhoud van een pagina zonder dat deze informatie ook effectief zichtbaar is op de pagina zelf. In de code van de pagina wordt er bijvoorbeeld een titel en beschrijving meegegeven die zoekmachines in staat stelt om nog beter te bepalen welk soort informatie er gevonden kan worden op die specifieke pagina.

Indien je deze metatags niet specifieert, zal de zoekmachine ze zelf genereren op basis van de content van je pagina. Voor een optimaal resultaat is het echter beter om ze zelf te bepalen. Met de CMS systemen die Oak Street opzet, beschik je steeds over een eenvoudige interface waar je zelf deze metatitels en beschrijvingen kan beheren. De kunst is om het kort en krachtig te houden. Gebruik je keywords en woorden die goed samenvatten waarover de pagina gaat.

Laten we even terug grijpen naar het voorbeeld dat we eerder aanhaalden:

Ons zoekwoord “Content migratie” is duidelijk aanwezig in de titel. So far, so good. Maar in de meta-beschrijving ontbreekt die nog. Het artikel zal nog beter scoren op het zoekwoord “content migratie” als we het ook toevoegen (liefst vooraan) in de meta-beschrijving.

Titel-tags & alt-tags voor afbeeldingen en videocontent

Naast een meta-titel en beschrijving voor je pagina's, is het belangrijk om bij elke afbeelding of video ook een titel en alt-tag mee te geven. Beide tags worden gebruikt door Google om zoekopdrachten te verbinden met deze content. De alt tag bevordert bovendien de gebruiksvriendelijkheid van je site aangezien dit stukje tekst zal weergegeven worden als een afbeelding niet getoond kan worden omwille van cookies en caching bijvoorbeeld. 

Besluit

Een duidelijke URL structuur en een goede titel en beschrijving voor elke afbeelding en pagina op je website doen wonderen voor jouw SEO score. In het volgende artikel zullen we dieper ingaan op Pagespeed  en tekst. Hou onze blog dus zeker in de gaten!